maanantai 27. helmikuuta 2012

Painonnostoa

Olin FAF PT1/2012 kurssin mukana apuohjaajan roolissa, kun ihanainen Niemelän Laura veti Functional Training -harjoittelun syventävät käsitteet ja sovellukset -osiota.

Tää oli jo toinen päivä funkkista, joten aikaa jäi kaiken kahvakuulailun jälkeen (mojovat mustelmat löytyy taas käsivarsista) ihan oikeille painonnostotreeneille. Laura osallistuu ens perjantaina painonnoston SM-kisoihin 48kg sarjassa, joten tekniikka on kohdillaan. Mistään jättimäisestä mörssäristä ei todellakaan ole kyse ;)

Opeteltiin ensin kepin kanssa tempausta vaihe vaiheelta. Osalla porukasta jalat kuulemma hapotti jo tässä vaiheessa. Vaikka koko porukka on aktiivista ja urheilullista sakkia, oikeiden kehon linjojen hakeminen oli haastavaa. Polvet kopisi keppiin ja kyynärpäät oli mihin suuntaan sattuu, kantapäät nousi väärään aikaan ja no, takareisien ja selkälihasten liikkuvuudessa oli haasteita.

Sitten siirryttiin tankoihin.

Kun vaiheita toisti hitaasti tarpeeksi monta kertaa, alkoi tekniikat sujua. Mulla onnistui tekniikat jopa hyvin!
Harmi ettei taas ollut sitä kameraa mukana :( Ehkä joku päivä muistan ottaa mukaan kun lähden treenailee lisää. Ja lisäähän meinaan treenata. Ainakin lämppäriliikkeinä mulla on tästä lähtien tempaus ja työntö!

Ehkä jossain vaiheessa siihen tankoon voi laittaa jopa painoja.

Tänään on mustelmien lisäksi löytynyt pieniä kadotettuja selkälihaksia, ranteiden ja kyynärvarsien lihaksia ja jopa nilkoista löytyi jotain uusia kohtia. Ei mitään super kipeetä, mutta tiedän tehneeni jotain ihan uutta. IHANAA :D

Painonnosto vois olla mun uus laji -olis mitattavat tulokset ja selkee systeemi- mut ne trikoot on niin kauheen rumat ;)

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei! :) Olen liikkunut aktiivisesti ikäni ja nykyään liikun n. 6krt viikossa 1-3h kerrallaan (juoksu, sali, spinning, bodypump jne.) Nyt parin viime vuoden aikana mulle on kuitenkin kertynyt muutama ylimääräinen kilo ja olen alkanut tarkkailemaan painoani. Mua ihmetyttää suuresti se, että miksi painoni nousee jopa parilla kilolla aina liikuntasuorituksen jälkeisenä päivänä ja taasen välipäivän jälkeen se on laskenut normaalista samalla erotuksella nousuun verrattuna? (Paino ei siis nouse joka päivä pari kiloa, vaan lepopäivän jälkeen nousee tiettyyn painoon ja junnaa siinä taas viikon paikoillaan) Lihakset tuntuu myös todella "painavilta". Käytän n. 2 krt viikossa leaderin palautusjuomaa ja syön urheilupäivinä yleenä vähemmän kuin lepopäivänä. Vettä kuluu myös yleensä reilusti urheilupäivinä, mutta toisaalta myös vapaapäivänä. Osaatko sanoa, mikä tämän nesteen kertymisen aiheuttaa?? (tai oletan ainakin, että kyse on nesteestä) Myös silmäni on yleensä melko turvonneet "painavina" päivinä :(
-Sonja

Johanna kirjoitti...

Olipa pitkä ja hankala kysymys ;)

Treenatessa lihakset turpoo ja kerää nestettä. Levossa lihakset sitten palautuu ja kevenee.

6 kertaa viikossa kovaa treenaaminen on aika paljon. Huolehdithan että kehoa huoltavalle liikunnalle ja palautumiselle jää riittävästi aikaa.

Urheilupäivinä kuuluu syödä kunnolla! Palautusjuoma tai muu palautumisen käynnistävä ateria kuuluu naatiskella ihan joka kerta treenin jälkeen jotta se palautuminen lähtee käyntiin.

Jos olo tuntuu raskaalta, et ole palautunut edellisistä treeneistä kunnolla.
Kehittyminen = ravinto + lepo + treeni.