lauantai 31. maaliskuuta 2012

Kesäkuntodieetti

Jos olet ihan tavallinen nainen, olet varmasti kokeillut erilaisia ruokavalioita, eli dieettejä: Niukkaenergistä ruokavaliota, rasvatonta ruokavaliota, sokeritonta ruokavaliota, vähähiilihydraattista ruokavaliota, ja näiden erilaisia yhdistelmiä.

Mitäpä jos tänä keväänä kokeilisit jotain ihan uutta, normaalia ruokavaliota?


Energiaravintoaineita on neljä: proteiini, hiilihydraatti, rasva ja alkoholi. Näistä kolme ensimmäistä on ihmisen keholle välttämättömiä, neljäs on tärkeä vain joillekin, ja vain heidän omista syistään.

Ihminen on suunniteltu niin, että se voi käyttää ja jopa tarvitsee toimiakseen kaikkia ravintoaineita sopivassa suhteessa.

Asiakkaiden kanssa ravinnosta puhuttaessa on taas tullut esiin mitä ihmeellisimpiä uskomuksia ja ajatuksia:

Joku korvaa kahvilla päivän aterioita, koska vain syömättä on mahdollista laihtua. Illalla päivän syömättömyys kostautuu suklaanhimona.
- Miksi tekee mieli juuri maitosuklaata? Siinä on rasvaa, sokeria (eli hiilihydraattia) ja maitoa (proteiinia). Ehkä keho viestittää, että näitä ravintoaineita se on vailla.

Joku noudattaa lähes hiilihydraatitonta ruokavaliota, jossa energiaa saadaan vain proteiinista ja rasvasta. Ruokavalion kompastuskivi on hedelmäaakkoset. Niitä on vaan pakko saada.
- Hedelmäaakkoset on lähes kokonaan sokeria, eli hiilihydraattia. Osaatko päätellä miksi niitä tekee mieli?

Hiilihydraatti olisi hyvä saada mahdollisimman kuitupitoisesta lähteestä, jolloin se edistäisi vatsan toimintaa, toisin kuin se puhdas sokeri.

Joku miettii tarkkaan mitä hedelmiä ja kasviksia voi syödä, niiden sokeri- ja tärkkelyspitoisuuden mukaan. Viinirypäleet ja maissi on joutunut pannaan koska niissä on niin paljon energiaa. Mutta illan tullen napataan muutama karkki kaapin kätköistä ja vapaapäivänä herkutellaan jätskillä, pullalla ja lätyillä.
- onkohan se se viinirypäleiden sokeri joka pitää painoa ylhäällä?

Yksi kuvittelee syövänsä proteiinia paljon, kun syö päivittäin läskiä, kermajäätelöä, ja pirtelöä jossa on marjoja, kermajäätelöä ja kuohukermaa. Läskissä ei ole proteiinia, vain rasvaa. Kermajäätelössä ja kuohukermassa on sitä huonompaa rasvaa niin paljon suhteessa proteiinipitoisuuteen, etten suosittelisi niitä päivittäiseen käyttöön kenellekään.

Tämä Yksi sanoi ettei halua syödä terveellisesti, koska ei halua laihtua yhtään. Hän ei ollut koskaan ajatellut, että epäterveellinen ravinto voi myös pitää liian laihana, koska ravintoaineita ei tule. Ei ole lihasta, vain tyhjä heiluva löysä ruttuinen nahka ja kuivat nivelet.

Pelkillä rehuilla ei kuulemma voi elää. Ei niin, mutta en käskenytkään vaihtaa pelkkiin rehuihin vaan lisätä niitä ruokavalioon!

Monet naiset kuvittelevat, että heiltä puuttuu selkäranka ja itsekuri, jolla pysyy erossa herkuista. Onko tuttua?

Itse uskon vahvasti siihen, että keho pyrkii korjaamaan energiavajetta sillä herkkujen himolla. Kun energiaravintoaineiden saanti on tasapainossa, ei herkkuja tee edes mieli. Tämän ovat monet asiakkaani todistaneet, ja se on kuulkaa ihanaa kun ennen makealle perso asiakas kertoo silmät loistaen että on ostanut vieraille herkkuja, joita ei lopulta itse edes maistanut kun ei vaan tehnyt mieli.

Laihduttamisessa pahinta on se, että syödään liian vähän. Moni (mies)kollega väittää kiven kovaan, että asiakkaat eivät vain merkkaa kaikkea ruokapäiväkirjaan, vaan napostelevat herkkuja joista saavat liikaa energiaa kulutukseen nähden.

Itse olen lukenut sen verran naistenlehtiä, että tiedän jokaisen laihdutusnumeron vannottavan annosten pienentämisen ja ruuan määrän vähetämisen nimeen, rasvasta puhumattakaan. Rasvahan on niiden mukaan pahinta kaikesta, paholaisen keksintöä. "Syö lounaaksi kevyt salaatti, voit paremmin!" Työpäivän aikana sitten syödään se kevyt salaatti, ja juodaan paljon vettä ja kahvia.

Mitä luulet, miten käy illalla kotona? Riittääkö energia lenkille tai jumppaan lähtöön?

Monet naiset (ja myös miehet) syövät kulutukseen nähden liian vähän. Liian vähän syöminen voi johtaa energian ylisaantiin kun vajetta korjataan runsasenergisillä ruuilla.

Asia numero yksi: hoida aineenvaihdunta kuntoon antamalla keholle tarpeeksi kaikkia tarvittavia energiaravintoaineita. Kun energiansaanti ja kulutus on tasapainossa, aineenvaihdunta toimii, ja vasta sitten voi miettiä miten laihtumiseen tarvittava energiavaje saadaan aikaan: lisäämällä liikuntaa vai vähentämällä syömistä  :)

Energistä viikonloppua! <3

Lue lisää: 26.4.2011 Syöminen - katoava taitoko?

4 kommenttia:

Elisa kirjoitti...

Tosi hyvä teksti, ja samoin toi ''Syöminen - katoava taitoko?''. Voin omien kokemuksien kautta allekirjoittaa noista mokista lähes jokaisen :D mutta virheistä oon oppinut ja viisastunut, onneksi! Ja vasta virheiden jälkeen tajunnut mm. 3-4h välein syömisen ja monien muiden ''sääntöjen'' merkityksen.

Ehkä kaikista yleisin on just toi, että syödään 1. päivä vähän, 2. päivä menee jo vähän heikommin ja 3. päivä koko juttu on jo täyttä historiaa.. Kultainen keskitie tässäkin asiassa on parhaaksi havaittu - kaikkea kohtuudella.

Johanna kirjoitti...

Kiitos kommentista!
Onneks virheistä voi oppia ja jotkut oppii nopeammin kuin toiset.

Me voidaan vaan levittää tätä tietoa eteenpäin ja toivoa et mahdollisimman moni kuuntelee :)

Anonyymi kirjoitti...

Tuleepas myöhään tämä kommentti, mutta tämä teksti on pyörinyt mielessäni siitä lähtien, kun luin tämän! Huomasin, että tasaisin väliajoin syöminen on yllättävän vaikeaa, mutta babystepsein kohti balanssia mennään ;)

Mun tekis myös mieli linkata tämä teksti niin moneen blogiin jossa lähes päivittäin kuvataan "aterioitaan" (tomaattia ja kurkkua) ja tekstin loppuun voivotellaan kun tekee mieli karkkia...

-Sophy

Johanna kirjoitti...

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Aina on kiva saada kommentteja teksteistä :)

Tasainen syöminen on haastavaa aluksi, mutta kun siihen oppii, ei voi enää muuta kuvitellakaan.

Linkkaa vaan teksti jos näet aiheelliseksi. Olisin tosi tyytyväinen jos yksikin laihduttelija ymmärtää ettei nälässä kituuttaminen kannata!