torstai 31. toukokuuta 2012

Luontaiset taipumukseni

Työpaikan puolesta järjestettiin mahdollisuus testata luontaisia taipumuksia LTA:lla. Tämä Luontaisten Taipumusten Analyysi on Innotiimin ja Feelbackin kehittämä lyhennetty versio Carl Jungin tyyppiteoriaan pohjautuvasta MBTI-mallista.

Luonne- ja ominaisuustestit on aina mun mielestä tosi kiehtovia. Tein aina Sinä&Minän ja Cosmopolitaninkin luonnetestit. Ja Villivarsan "millainen hevonen olisit"-testit ;)

LTA:ssa on 36 kysymystä. Sain vastauslinkin sähköpostiin muutamaa päivää ennen sovittua purkutilaisuutta. Pitää unohtaa työminä ja ihanneminä, ja vastata niin kuin luonnostaan mieluiten toimisi tietyissä tilanteissa. Jotkin kysymykset oli hankalia, niinkuin aina, oli vaikea valita kahden vaihtoehdon välillä, joissa toiminta riippuu niin täysin tilanteesta.

Testissä on kuulemma sekin otettu huomioon: Vastaamalla "en osaa sanoa", muut vastaukset määrittävät kumpaan suuntaan vastaus kallistetaan.

Kysymyksillä vertaillaan, onko testattava luontaisilta taipumuksiltaan:

(E) ulospäin suuntautunut vai (I) sisäänpäin suuntautunut
(S) aisteihin luottava vai (N) intuitioon luottava
painaako päätöksenteossa (T) loogiset periaatteet vai (F) henkilökohtaiset arvot
onko elämäntyyli (J) järjestelmällinen vai (P) spontaani/joustava

Testin tuloksesta ilmenee tarkemmin, mitä eri kirjainyhdistelmät tarkoittavat kun kyseessä on henkilön luontaiset taipumukset. Kaikilla on kaikkia ominaisuuksia, mutta painotukset ratkaisevat sen, miten henkilö ajattelee, toimii ja käsittelee asioita.

Kaikki ihmiset myös pystyvät tekemään asioita, jotka eivät ole heidän luontaisten taipumustensa mukaisia. Sitä myös painotettiin vahvasti: Työn pitää olla enimmäkseen mukavuusalueella, luontaisille taipumuksille soveliasta, mutta käynti epämukavuusalueella haastaa ja kehittää, ja usein myös pitää työn mielenkiintoisena. Hmm.. pisti ajattelemaan kuinka ison osan töistäni olenkaan tehnyt pelkästään epämukavuusalueella.

Osasin arvata omat kirjaimeni kun purkutilaisuudessa käytiin läpi eri ominaisuuksia. Iso osa porukasta oli arvannut enemmän tai vähemmän metsään, mutta mä olen viimeaikoina varmaan niin paljon tehnyt ajatustyötä tunnistaakseni itseni ajatusten ja toiminnan takana, että tää tulos oli selvä.

Olen "Arvojen kehittäjä".
Parhaimmillani olen työyhteisön kehittäjänä ja ihmisten valmentajana (Mikä on kauheen hyvä asia nykyistä ammattiani ajatellen!) Olen visionääri ja ideoija, jolle omat arvot ovat tärkeitä. Testin(kin) mukaan minun on mahdoton työskennellä työyhteisössä, jonka (todellinen) arvomaailma on omien arvojeni vastainen. Niin totta!

Minun kirjainyhdistelmäni ihmiset "suuntautuvat paremman maailman luomiseen: osaamisen kehittämiseen, työhyvinvointiin, henkiseen kehittämiseen jne." Ilmankos mä olen koko ajan opiskelemassa tai opettamassa ;)

Meille on ominaista suuri innostus kehittää ja edistää niitä asioita, jotka tuntuvat tärkeiltä ja oikeilta, mutta suunnitelmien toimeenpano, toteutumisen seuraaminen ja loppuun saattaminen eivät kuulu meidän mukavuusalueelle :D "hän jättää nämä käytännön asiat mieluummin muiden tehtäväksi." Eikä se siis tarkoitakaan että olisin laiska tai saamaton, vaan sitä että mut on luotu ideoimaan ja suunnittelemaan! :D

Tämä oli huojentava ahaa-elämys: meillä jokaisella on omat luontaiset vahvuudet, ja meidänkin kymmenen hengen porukassa suurin osa oli niitä "tekijöitä", joille minä porukan ainoana "ideoijana" kehittäisin tekemistä ja kaikki olisi tyytyväisiä. Porukassa oli myös yksi "muutosjohtaja", jonka luontaisiin taipumuksiin kuului ottaa hommat haltuun ja valvoa toteutusta. Turhaan olen siis ruoskinut itseäni siitä, ettei projektit jaksa kiinnostaa suunnitelmaa pidemmälle. Ei asioita pidäkään aina tehdä alusta loppuun yksin!

Analyysissä oli myös melko tarkasti kerrottu luonteelleni tyypillisistä stressaavista tilanteista ja stressikäyttäytyminenkin oli hienosti puetu sanoiksi. Kehityshaaste on oppia lisää kovuutta: pitää tuoda esille omia odotuksiaan ja tarpeitaan, ja olla syyllistymättä omista ja muiden epäonnistumisista. Aamen.


2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Käyppä tekemässä täällä Tunnista itsesi testi http://www.namaste.fi/enneagrammi/. Se on myös hyvä. Mulla on olemassa siitä asiakkaalta saatu laajempikin versio. :)

Jenni N

Unknown kirjoitti...

Kiitos ihana Jenni! :)
Oon joskus tainnut tehdä tuon, mutta teen ihan varmasti ihan just nyt uudestaan!