maanantai 13. elokuuta 2012

Lämmittelystä

Muutama lukija on kysellyt, kuinka usein treenaan vapaaohjelmaa ja miten lämmittelen ennen sitä.

Teen osia vapaaohjelmasta usein ennen salitreeniä, mutta varsinaisen vapaaohjelmatreenin teen aina erikseen, noin kerran viikossa. Vaihtelen treeniviikkoja niin, että kevyemmällä saliviikolla saattaa sitten tulla kaksi kovaa vaparitreeniä, kun kovalla saliviikolla vaparitreeni jää vähemmälle.

Monelle juoksumatto tai kuntopyörä on se tuttu ja turvallinen lämmittely ennen salitreeniä, mutta vapaaohjelmaa jumppaillessa taytyy paikkoja availla hiukan enemmän.

Itse teen ennen vaparitreeniä samoja juttuja, mitä kevyillä core tai muokkaustunneilla tehdään, joskus jotain mitä balettitreeneissä tehtiin ja joskus jotain mitä ollaan tehty pikkusina telinejumppareina siellä koulun salissa.

Lämmittely siis vaihtelee paljon fiiliksen ja kunnon mukaan. Tunnen kroppani niin, että tiedän milloin riittää kineettisten ketjujen availut ja milloin tarvitaan useampi kierros hölkkää salin ympäri. Jos korvanapeista sattuu tulemaan zumbamusiikkia alkaa lantio vatkata ihan varmasti ;)

Nyt muuten iPodissa on hyvä otos mun musiikkimausta: Inflames, Rise Against, Apocalyptica, Pitbull, Elokuu, Jukka Poika, Zumbaa ja klassista viulumusiikkia. Plus jotain yksittäisiä poplistahittejä. Lämmittelyyn, treeniin, venyttelyyn ja kotimatkalle, joka hetkeen omat musat :)

Ennen kaikkia treenejä on hyvä lämmitellä rauhallisesti. Lämmittely lisää verenkiertoa lihaksissa jolloin myös happea menee lihasten käyttöön paremmin. Lämmittely nimensä mukaisesti lämmittää lihaksia ja voitelee niveliä, jolloin loukkaantumisriski pienenee.

Ennen akrobatiatreeniä tai vapaaohjelmaa harjoiteltaessa kannattaa liikeratoja availla joka suuntaan. Kaikki mahdolliset nivelet on hyvä pyöritellä läpi ja kevyesti venyttää lihaksia päästä varpaisiin. Lyhyet, treeniin valmistavat venytykset on joustavia ja kevyitä, kestoltaan vain noin 3-5 sekuntia / lihas.

Alla erään vaparitreenin alkulämmittelyä. Huom. pyöräilin salille mukavassa auringonpaisteessa n.10 minuuttia ja taisin tehdä muutamat lämmittelykyykytkin ennen kuvaamista.



1 kommentti:

Jenni.S kirjoitti...

Blogistani löytyy sinulle haaste!